يــسعـــد قــلــبـ♥ ــككِ يَ [ زائر ] نــورتِ منــتـديــآت ونـاســة بـنــآت
 
الرئيسيةبوآإبتنـآإبحـثالتسجيلالتسجيلدخول

شاطر | 
 

 100 مثل مصري

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
(Red Rose)


avatar

مسـآهمـآتـﮯ.. : 121
تقيـمآتـﮯ.. : 2
مخـآإلفـآتــﮯ :
0 / 30 / 3

чσuя sмs » : مَآهُو ..
كُل مِن [ رآحّ ] ..

رآجِعّ .. خَليّ الليِ .. فِيّ قلّبِيّ بــ .. قَلبِيّ ....


مُساهمةموضوع: 100 مثل مصري   الخميس 24 يناير 2013, 03:28


الإبرة إللى فيها خيطين ماتخيطش

2- ارميه البحر يطلع في بقه سمكة

3-إللى عاوز تحيره خيره

4- إللى قرصه الثعبان يخاف من الحبل

5-إللى يربط فى رقبته حبل ألف من يسحبه ( يجره )

6- إدينى عمر وارمينى البحر

7- إش ياخد الريح.ن البلاط

8- إللى على راسه بطحة يحسس عليها

9- ابعد عن الشر وغنى له

10- الكتكوت الفصيح من البيضة يصيح

11- إللى حبه ربه واختاره جاب له حاجته لعند داره

12- قيراط ملك ولا فدان شرك

13- قال يا جحا فين بلدك قال إللى فيها مراتى ومفيهاش حماتى

14- إمشى عدل يحتار عدوك فيك وإمشى عوج يحتار صديقك فيك

15- مش كل مرة تسلم الجرة

16- لف سنة ولا تخطى قنا

17- يخاف من الخنفسة ويلعب بالثعبان

18- كل ما يعجبك والبس ما يعجب الناس

19- يادى الشيلة يادى الحطة روحت على جمل وجيت على قطة


20-اللوح قال للمسمار إنت فلقتنى , قال المسمار لو كنت تعرف الدق إللى فوق
دماغى كنت عذرتنى

21- خد الأصيلة ولو كانت على الحصيرة

22- ما يغرك رخصه هاترمى نصه

23- خنفسة شافت ولادها ع الحيط قالت دا لولى ملضوم فى خيط

24- زى المش كل ساعة بوش

25- الغايب مالوش نايب

26-الفاضى يعمل قاضى

27- بصلة المحب خروف

28- الحلو ما يكملش

29- جه يكحلها عماها

30- طول مابن آدم حَىّ رزقه جَىّ

31-مطرح ما ترسى دق لها

32- الضمانة أولها شهامة وآخرها غرامة

33- قول فى وشه ولا تغشه

34- إللى ملوش خير فى أهله ملوش خير فى الناس

35-الرجل تدب مطرح ما تحب

36- الصيت ولا الغنى

37- العبد فى التفكير والرب فى التدبير

38- العرق يمد لسابع جد

39- العين بصيرة والايد قصيرة

40- بيع الجمال واشترى خفة الجمال كتيير بس الخفيف صدفة

41- وقت القصعة نبقى تسعة ووقت الحاجة نبقى وحادى

42- إللى من دمى ما يخلى من همى

43- إللى يسعدها زمانها تجييب بناتها قبل صبيانها

44- إكنس بيتك ورشه ما تعرف مين يخشه

45-المال السايب يعلم السرقة

46- ابن الوز عوام

47- باب النجار مخلع

48- حبيبك يمضغ لك الزلط وعدوك يتمنى لك الغلط

العروسة للعريس والجرى للمتاعيس

49- إن عيط ابنك عيط معه ما تعرف إللى بيوجعه

50- إن خوفت ما تقولش وإن قولت ما تخافش

51- إللى يخاف من العرسة ما يربيش كتاكيت

52- إللى يبيع يغتنى سنة واللى يشترى يفتقر سنة

53- قالوا للكاتب استريح قام وقف

تعليق / أى إن الراحة تكون حسب أحوال الشخص

54-إللى يعمل إيده مغرفه يصبر على ضرب الحلل

55- قال له نام لما ادبحك قاله دا شئ يطير النوم

56- إن اصطلح القط والفار خرب دكان البقال

57- من كتر خطابها بارت

58- طمعنجى بنا له بيت فلسنجى سكن له فيه

59- إللى تخاف منه ما يجيش أحسن منه

60- يا قاعدين يكفيكوا شر الجايين

61- إن عشقت اعشق قمر

من بره هالله هالله ومن جوه يعلم الله

62- الجواب ينقرى من عنوانه

63- يا واكل قوتى يا ناوى على موتى

64- إللى ما لوش شغله تشغله يفتح الباب ويقفله

65- الله يخليكى يا شدة يا لى بينتى دا من دا

66- عمر العدو ما يبقى حبيب وعمر شجرة التين ما تطرح زبيب

67- يا فاحت البير ومغطيه لا بد من وقوعك فيه

68- أن غاب القط العب يا فار

69- علشان الورد ينسقى العليق

67- كل فوله ولها كيال

68- السلف تلف والرد خسارة

69- البيت بيت ابونا والغرب يطردونا

70- نايم فى المية وخايف من المطر

71- قال يا جحا عد أمواج البحر قال الجايات اكتر من الرايحات

72- الجار جار ولو جار

73- تموت الحداية وعينها فى الصيد

74- بعد العيد ما يتفتلش كحك

75- لا تعايرنى ولا أعايرك دا الهم طايلنى وطايلك

76- إصرف ما فى الجيب يأتيك ما فى الغيب

77- قد النملة ويعمل عملة

78- قليل البخت يلاقى العضم والكرشة

79- إللى يجى فى الريش بقشيش

80- إللى يعمل نفسه ردة تنكشه الفراخ

81- إن كان لك صديق وبدك تبقيه لا تاخد منه ولا تديه

82- البنت ضرة أمها

83- دخانك عمانى وطعامك ما جانى

84- خدوا فالكم من عيالكم

85- لا تذم ولا تشكر إلا بعد سنة وست أشهر

86- إفتكرناك يا ضيف خفيّف , لقيناك يا ضيف تشتى وتصيّف

87- زى الطبل صوت عالى وجوف خالى

88- اللي اختشوا ماتوا

89- تيجي تصيده يصيدك

90- ضربتين في الراس توجع

91- ما شتمك ألا اللي بلغك

92- ما ينوب المخلص إلا تقطيع هدومه

93- ميه من تحت تبن

94- عمر الشقي بقي

95- يسرق الكحل من العين

96- الكدب مالوش رجلين

97- كلمة يا ريت ما تعمر بيت

98- لا منه ولا كفاية شره

99- اللي في الحلة تطلعه المغرفة

100- يشتمني في زفة ويصالحني في عطفة
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
(Red Rose)


avatar

مسـآهمـآتـﮯ.. : 121
تقيـمآتـﮯ.. : 2
مخـآإلفـآتــﮯ :
0 / 30 / 3

чσuя sмs » : مَآهُو ..
كُل مِن [ رآحّ ] ..

رآجِعّ .. خَليّ الليِ .. فِيّ قلّبِيّ بــ .. قَلبِيّ ....


مُساهمةموضوع: رد: 100 مثل مصري   الخميس 24 يناير 2013, 03:32

ها شخبار عاد الأمثال المصرية تضحكـ [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]





عاد كل وحدة تقول المثل اللي عجبها [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

أنا عاد عجبني -إللى عاوز تحيره خيره


[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
100 مثل مصري
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
 :: آلمنتديـآإت آلرئيسسيه , , , :: 

« آلرڪَن الععآممْ » !

-
انتقل الى:  
Powered by phpBB
Copyright ©2008 - 2011
جميع الحقوق محفوظة لمنتديات ونـآآسة بنـآت
ولانحلل اخذ اي شيء فكل ماوجد مجهود شخصي